سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ متکبّری، دوستی ندارد . [امام علی علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» خلاصه قرآن شناسی جلد اول-درس دوم

Image result for ?قرآن شناسی?‎

درس دوم: اوصاف و عناوین قرآن 2

1.        اوصاف ستایش آمیز و بیانگر اهمیت و فراوانی آثار قرآن 

&   عظیم: والقرآن العظیم؛ عظیم از ریشه عظم به معنای استخوان و صفت مشبهه، به معنای بزرگ است. در ابتدا در مورد محسوسات و بعد در مورد امور معنوی استعمال شد؛ قرآن به لحاظ حقیقتش و اهمیتش در تکامل انسان،‌ به عظیم توصیف شده است.

&   ثقیل: قولا ثقیلا؛ به معنای سنگین؛ یا به اعتبار وظیفه طاقت فرسایی بود که بر عهده پیامبر نهاده شده بود و یا ابه اعتبار معارف بلندی است که تحمل آن دشوار است.

&   کریم: به معنای گرامی است؛ قرآن به لحاظ مقام والایش نزد خداوند و فراوانی برکاتش برای مردم، کریم خوانده می شود.

&   مجید: والقرآن المجید؛ اصل معنای مجد، وسعت بوده و ذات الهی به لحاظ وسعت رحمت و قرآن به لحاظ وسعت برکات، ‌مجید خوانده شده اند.

&   مبارک: اسم مفعول از بارک که وصفی برای اشخاص و اشیاء و ... بوده و گاهی به صورت مطلق و گاهی با فی و علی متعدی شده است. جعلنی مبارکا؛ اصل معنای مبارک ثبوت بوده و به امری گفته می شود که با برکت بوده باشد. برکت یعنی خیر ثابت و قرآن منبع خیرات ثبت به شمار می آید. (برکه هم به مکانی گفته می شود که آب در آنجا ثابت می ماند)

&   احسن الحدیث: نزل احسن الحدیث؛ به معنای بهترین سخن است.

&   عزیز: از ارض عزاز به معنای زمین سخت گرفته شده و معنای آن شکست ناپذیر است. و موید آن لا یاتیه الباطل است. این صفت بر اتقان محتوای قرآن دلالت دارد.

&   علی: صفت مشبهه از علو به معنای بلندی که در امور حسی و اعتباری و معنوی به کار می رود. در قرآن یا به اعتبار علو اعتباری اش به معنای بلند مرتبه؛ و یا به اعتبار مقام معنوی و علو حقیقی گرفته شده است. علو حقیقی یعنی حقیقت قرآن در لوح محفوظ است.

2.       اوصاف بیانگر رابطه قرآن با سایر کتاب های آسمانی

&   تصدیق و مصدق: مصدق لما معهم؛ لازمه تصدیق تورات و کتب پیشین،‌ همه محتویات کتاب هایی که امروزه تورات و انجیل خوانده می شود نیست.

&   مهیمن: مهیمنا علیه؛ از هیمن علی کذا به معنای صار قیما و حافظا علیه گرفته شده سات. برخی ریشه اصلی آن را صار رقیبا و شاهدا دانسته اند. نوعی تسلط در آن وجود دارد و اطلاقش بر آن بخاطر اشراف قرآن بر سایر کتاب های آسمانی است. و به نسخ یا امضاء برخی از احکام آنها می پردازد.

3.       عناوین بیانگر صحت محتوی و اتقان مضامین و روشنی مفاهیم قرآن

&   علم: یکی از مصادیق علم و یا سبب حصول آن را می توان قرآن دانست.

&   برهان: قدجائکم برهان من ربکم؛ دلیل محکمی است که جای هیچگونه شک و شبهه ای باقی نگذارد.

&   بیان و تبیان: بیان للناس؛ تبیانا لکل شی؛

&   بینه و بینات: بیان مصدر فعل الزمه به معنای روشن شدن است. به معنای مصدر و اسم فاعل متعدی هم به کار رفته است، بینه صفت مشبهه از فعل متعدی به معنای روشن کننده بوده و تبیان مصدر سماعی از فعل متعدی به معنای روشن کردن است. قرآن بیان و تبیان و بیانگر همه حقائقی است که انسان برای پیمودن راه سعادت بدان احتیاج دارد. قید کل شی با قرائن مقامی و مناسبت حکم و موضوع فهمیده می شود.

&   حکمت: مقصود از حکمت برخش از قرآن است و مراد اعم از حکمت عملی و نظری است؛ برخی آن را ذکر خاص بعد از عام و یا ذکر جزء بعد از کل دانسته اند اما منظور از الکتاب خصوص قوانین غیر از حکمت است لذا از قبیل عطف متباینان است.

&   حکم: حکم دو معنی دارد: انزلنا حکما عربیا؛ قضاوت مخصوص در امور اختلاف؛‌حکمت؛ در قرآن به سبب اشتمال بر معارف الهی حکم اطلاق شده است. معنای اول با سیاق آیه سازگارتر است.

&   حکیم: به معنای صاحب حکمت بوده و قرآن به جهت اشتمالش به معارف یقینی (حکمت نظری) و دستورا العمل های حکیمانه(حکمت عملی)، حکیم خوانده شد. در مورد واژه حکیم سه احتمال وجود دارد:

#                       با حکمت

#                       محکم و متقن

#                       دارای حقیقت بسیط

#                       احتمالات دیگر نقل شده که اهمیتی ندارد: ‌حکیم یهنی حاکم بین حق و باطل و حاکم به حلال و حرام و ...

&   فرقان: فرق به معناتی جداکردن و فرقان مصدر یا اسم مصدر است. اگر چه فرقان به لحاظ تدرج آیات و جدا نازل شدن آنها، اسم مفعولی معنی شده است اما در همه موارد مستعمل در قرآن به لحاظ تمییز دادن حق و باطل، اسم فاعلی (تمییز دهنده) معنی شده است.

&   فصل: مصدر و به معنای جدا کردن چند چیز از یکدیگر است. اگر وصف حکم و قول قرار گیرد،‌در لازم معنای اصلی به مفهوم غیر قابل برگشت استعمال می شود. اطلاق فصل به قرآن به لحاظ این است که سخنی است که جدا کننده حق از باطل است.

&   قیم و غیر ذی عوج: عوجا قیما؛ قیم به معنای راست ایستادن بوده و وقتی با جر متعدی شود به معنای حفظ نمودن است. قیم هم از قیمت گرفته شده و به معنای باارزش است. البته در برخی آیات به معنای بدون انحراف است. (قیم طفل هم کسی است که منافعش را حفظ می کند)

&   حق و حق الیقین: مصدر و بهم عنای ثبوت است،‌ و در معنای وصفی ثابت نیر به کار می رود. بر همه موجودات حتی اعتباری به جهت ثباتی که دارند اطلاق می شود. اگر به معنای ثابت مطلق به کار رود امور فناپذیر باطل شمرده می شوند. استعمال آن به معنای ثابت بالذات منحصر در خدای متعال است. حق کلام و ادعای مطابق با واقع است که مرادف صدق است اگر مطابقت واقع با حکم مراد باشد، حق و اگر مطابقت حکم با واقع مراد باشد صدق اطلاق می شود. در قرآن یا به لحاظ حقائقی که از آنها حکایت می کند و یا به لحاظ درست بودن ادعای از سوی خدا بودن، به کار برده شده است.

&   صدق: فمن اظلم ممن کذب علی الله و کذب بالصدق اذ جائه؛ (32 زمر)

&   بلاغ و بالغه: حکمة بالغة؛‌ بلاغ به معنای ابلاغ و کفایت به کار می رود. بالغه که صفت حکمت است، یا به لحاظ بیان رسای قرآن است و یا به لحاظ محتوای قرآن که در نهایت درستی است می باشد. (معنای دوم با سیاق سازگارتر است)

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - شنبه 95/11/24 :: ساعت 4:8 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 35
>> بازدید دیروز: 87
>> مجموع بازدیدها: 705742
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب